Vyhledat

Prostě šípek

Nezaměnitelný červený šípek je jedním ze symbolů podzimu. Víte však, že trnité větvičky uchovávají doslova poklad?


Alespoň pro mě. Chuti slaďoučkého a zároveň nezaměnitelně kyselého čerstvě utrženého šípku se vyrovná zase jen přemrzlý šípek. Na podzim bych mohla stát u šípkového keře hodiny a hodiny. Ochutnejte také kašovitou dužninu vymačkanou z plodu, je plná antioxidantů a báječně chutná. Chlupatá semínka nejezte.



Seznamte se: šípek Šípek je plodem růže šípkové, o které jsem v blogu o růžích psala před pár týdny. Takže se nyní zaměřím jen a jen na červené plody. Šípky dozrávají na přelomu září a října. Šípek je souplodí nažek, nažky jsou ta protivná chlupatá zrníčka, které zpracování šípků tak komplikují. Chloupky šípků mohou některé lidi dráždit a je potřeba je z pečlivě odstranit. Červená dužnina je velmi chutná. Šípky jsou bohaté na vitamíny P, C, E, K, B1 ,B9, B5, B7, rutin, pektin, flavonoidy, organické kyseliny a další látky.

Šípky je možné sbírat ve dvou zralostech, a to podle plánovaného užití. Na sušení pro zimní uskladnění se lépe hodí pevné plody. Na zpracování na pochutiny jsou nejlepší plně vyzrálé plody přešlé mrazem s vysokým obsahem cukrů, výrobky z nich jsou chuťově velmi atraktivní.


Šípek. Na imunitu, nachlazení, na artritidu, chrání srdce a cévy, na trávení, zpevňuje pokožku,...


Šípek na nachlazení i na hubnutí?

Čtete správně. Šípky mohou pomáhat i s hubnutím. Díky zrychlení metabolismu tuků a vyrovnávání glukosy v krvi snižují hromadění tuku v tkáních. Ale většina z nás považuje šípek za skvělý prostředek proti nachlazení, posílení imunity. Studie v posledních asi 10 letech prokázaly pozitivní vliv na artritidu, a to jak prevenci i samotné léčení. Šípek má vysoký obsah vitaminu C a antioxidantů, působí blahodárně na celý organismus a zpomaluje buněčné stárnutí. Víme také, že chrání srdce, posiluje cévy díky obsahu rutinu, díky pektinu má pozitivní vliv na trávení. V neposlední řadě se šípkový olej používá v péči o vyzrálou pleť, kdy právě vysoký obsah antioxidantů zpomaluje stárnutí.


Olej nebo tinktura? Díky rozpustnosti aktivních látek má pokaždé macerát jiné účinky. Měkká červená dužnina je výtečná na chuť.


Co s ním?

Využití šípků je mnohostranné. Čaj je nestárnoucí klasika našich babiček, do vodného výluhu přejde velká část účinných látek a doplnění tekutin je, zvlášť při nachlazení, jen žádoucí. Vekou výhodou šípkového čaje je to, že ho můžete pít v téměř neomezené množství a tělu jen prospěje. Macerací snadno můžete připravit olej buď jedlý nebo kosmetický. Je potřeba si uvědomit, že do oleje se nedostane žádný vitamín C, ten je rozpustný ve vodě. V poslední době je také je oblíbená tinktura, víno, likér, sirup, šťáva, marmeláda nebo jiné druhy zavařenin.


Tinktura z šípků Nasekejte vyzrálé plody šípků (500 g), můžete použít i mixer a plody nahrubo namixovat. Vsypte do uzavíratelné sklenice. Zalijte 1 litrem čisté vodky a nechte v teple macerovat asi 2-3 týdny. Pak pečlivě přeceďte přes jemné plátno nejlépe do lahve. Tinkturu užívejte ráno a večer 2 PL pro posílení imunity.


Šípková zavařenina 500 g dužniny (semínek zbavených) z pevných šípků, 300 g cukru, 2 bio citrony, ½ lžičky kyseliny citronové. Šípky zalijte asi 3 dcl vody a přiveďte k varu, vařte cca 5 minut, rozmixujte na jemnou kaši. V případě, že je hustá, můžete naředit vodou. K šípkům přidejte cukr, šťávu z citrónů a kyselinu citronovou, vařte ještě asi 3 minuty. Zavařeninou plňte čisté uzavíratelné skleničky.